استفاده ژله رویال و خواص داروئی و درمانی آن

استفاده ژله رویال و خواص داروئی و درمانی آن
 

در مورد استفاده از ژله رویال به غیر از کاربرد اصلی آن درو و ملکه زنبورعسل اختلاف نظرات زیادی وجود دارد.

آنچه مسلم است این است که ژله رویال به خاطر ترکیب شیمیایی بسیار پیچیده اش و همچنین به دلیل داشتن مقادیر بسیار قابل توجهی پروتئین، چربی، قندها، ویتامین ها و مواد ناشناخته دیگر تاثیر بسیار شگفتی روی فیزیولوژی و بیولوژی ملکه زنبورعسل داشته، اگرچه ملکه از نظر مبدا تولید و ژنتیک با زنبورهای کارگر یکسان می باشد.
ولی به خاطر تغذیه از این ماده غذایی با ارزش، کاملا از نظرخصوصیات ظاهری و رفتای و بیولوژی از سایر زنبورها متمایز می گردد به همین دلیل چنین به نظر می رسد که ژله رویال احتمالا اثر مشابهی روی انسان و سایر حیوانات دارد.

در زیر به پاره ای از موارد مصرف آن اشاره می شود:
•    در تقویت قوای جنسی و افزایش میل جنسی سالیان متمادی یک موضوع جالب و بحث انگیز بود است.
•    افزودن ژله رویال به جیره غذائی حشرات، خوکچه های هندی، موش ها و دیگر جانوران آزمایشگاهی طول عمر آنها را تا ۱/۳ بیشتر نموده است.
•    دکتر هوور فرانسوی عقیده دارد ژله رویال داروئی عالی برای پیشگیری موقت پیری زودرس می باشد.
•    در ساختن مواد حافظ پوست یکی از عناصر اصلی است.
•    به علت داشتن ماده شیمیایی استیل کولین در درمان ناراحتی های عصبی و بیماری های مربوط به فشار خون مورد استفاده قرار گرفته است.
•    ژله رویال دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و باکتری سیدی با طیف و عملکرد وسیعی اسا که می بایست مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
•    در بیماری های قلب، عروق و رگ ها، ناراحتی های لوله گوارش، ورم سرخرگ ها، پارکینسون، مداوای آنفولانزا، سل و تب مالت مورد استفاده قرار گرفته و نتایج موفقیت آمیزی داشته است.
•    استفاده از ژله رویال در صنایع داروسازی (به صورت آمپول های خوراکی ، تزیقی و قرص و کپسول استفاده می شود.)
•    استفاده از ژله رویال در صنایع آرایشی

پاره ای از روش های مصرف ژله رویال:
ژله رویال را هم با عسل و هم به صورت خالص می توان مصرف نمود. به علاوه ژله رویال را می توان به صورت سرم هم تزریق نمود Api serum که در این صورت نتیجه بهتری عاید خواهد شد.
ژله رویال را به صورت خالص برای کودکانی که بیش از یک سال سن دارند روزانه ۳۰-۲۰ میلی گرم نیم ساعت قبل از صبحانه با استفاده از قاشقی کوچکی زیر زبان مصرف می کنند. مدت معالجه ۲۰ روز می باشد ک پس از یک هفته فاصل دوباره باید تکرار شود. این مقدار برای افراد مسن روزانه ۱۰۰-۵۰ میلی گرم می باد، که روزانه دو یا سه وعده قبل از غذا باید مصرف شود.
بنا به عقیده برخی دانشمندان مصرف ژله رویال باید با وزن انسان رابطه مستقیم داشته باشد و این رابطه مقدار یک میلیگرم ژله خالص در مقابل یک کیلو وزن در روز می باشد.
به علاوه به نظریه ای چون ممکن است اسید معده در اصیت اصلی ژله رویال اثر کند در بعضی از کشورها آنها را داخل کپسول های مخصوص قرار می دهند. که این کپسول ها در داخل معده حل نمی شوند و درنتیجه کپسول مستقیما وارد روده می شود و در آنجا هضم شده مستقیما وارد خون می گردد. ژله خالص را می توان با عسل مخلوط و بعد مصرف نمود، برای این کار ۱۰۰ گرم ژله رویال را با یک کیلوگرم عسل مخلوط می کنند و مخلوط را در یخچال نگهداری کرده و در مدت ۸-۱۲ روز بایستی مصرف گردد.
ضمنا ژله رویال را به صورت مخلوط با گرده و یا مخلوط با آب نیز استفاده می شود. ژله رویال در سایر مکمل های غذایی نیز استفاده می شود. استفاده ازژله رویال به عنوان یک عنصر محرک به علت داشتن ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) در بسیاری از تولیدات بهداشتی استفاده می شود.
مهم ترین روش مصرف ژله رویال که امروزه در بیشتر کشورهای خارجی معمول است تزریق زیر جلدی یا پوستی و یا درون ماهیچه های (عضلانی) آن است و از طریق زیر زبان هم مورد استفاده زیادی دار، زیرا به سرعت توسط مخاط های زیر زبان جذب شده و بدون گذشتن از روده وارد جریان خون می گردد. مصرف زیر زبانی آن، امکان جذب سریع عناصر فعال ان را بدون دخالت شیره معده فراهم می کند.